En tydelig og konsekvent visuell identitet gjør at bedriften eller organisasjonen skiller seg ut og blir gjenkjent. En godt utformet logo og andre visuelle elementer gjør det lettere for folk å huske og identifisere merket blant mengden. Når merket opprettholder konsistens over tid, blir det lettere for forbrukere å bygge lojalitet og tillit. I tillegg til å bli gjenkjent, hjelper en godt utarbeidet visuell identitet med å differensiere et selskap eller organisasjon fra andre konkurrenter med samme målgruppe. Det kan skape det lille ekstra og unike som setter merket og/eller produktet i en særstilling.
En nøye planlagt og gjennomført visuell identitet sender ut signaler om profesjonalitet og pålitelighet. Det gir et inntrykk av at bedriften eller organisasjonen tar sitt omdømme på alvor og har investert tid og ressurser i å skape en solid visuell fremtoning og merkevare. Dette kan igjen appellere til følelser og danne en forbindelse mellom merkevaren og målgruppen. Visuelle virkemidler, som farger, tekst og bilder kan påvirke hvordan folk oppfatter bedriften og merkevaren.
Visuell identitet er en effektiv måte å formidle kjernebudskap og verdier. Fargevalg, typografi og designelementer bidrar til å understreke visse egenskaper. Eksempelvis innovasjon, pålitelighet eller miljøvennlighet. Det gjør det enklere for kunder å velge mellom lignende produkter eller tjenester.